Olyckan..

Tänkte skriva om olyckan jag var med om.

Jag skulle ta ut ping i hagen efter jag hade ridit, när jag gör det så smiter hennes hagkompis ut och rymmer, jag får tag i sidan på hästens täcke och försöker få stopp på henne, men hon fortsätter springa, blir väl lite stressad också att ha någon hängande i täcket, men envis som man är så släpper jag inte utan flyger med, men till slut tappar jag taget och ramlar på mage på den grusiga gårdsplanen, när jag har ramlat och är på marken så får jag hästens bakhov i huvudet när den springer iväg. jag minns inte om jag svimmar eller inte eftersom jag var helt själv där uppe så var de ju ingen som såg heller.

Reser mig upp och känner inte förens då jag reser mig upp att jag verkligen blev sparkad för då känner jag hur blodet forsar ner för ansiktet, springer då till mannen som bor i huset och ringer på ett antal ggr men han hör inte klockan, så springer och försöker fånga hästen igen som nu står still men den vägrar ju följa med mig, så börjar få lite panik att jag ska svimma så skiter i hästen och springer till grannen istället i panik och i chock. han öppnar dörren i chock med och där står jag helt blodig och säger "hjälp, du måste hjälpa mig " han springer ut efter mig eftersom jag är på väg upp till stallet igen haha samtidigt som jag ringer mamma och hon ringer ambulans. tillsammans med grannen får vi in hästen och jag följer med ner till grannarna hon tjejen och hennes mamma ställer mig i duschen i väntan på ambulans och försöker tvätta bort allt blod.

Ambulans kommer och även ambulans helikopter finns i luften om de skulle behövas.
Resan till sjukhuset går bra, lite nervös och chockad fortfarande. De frågar flera gånger om jag svimmat, men hur tusan ska jag veta de när jag va helt själv där.
iaf nu kommer nästa sjuka historia om sjukhuset.

Blir körd till Alingsås lasarett, dom kör in mig och lägger mig i korridoren och säger att en läkare tar hand om mig snart.
30min går och någon kommer och kör mig till ett rum.
I rummet sen ligger jag i 5 Timmar innan ens någon läkare kommer och tittar till mig eller ens frågar hur det är med mig.
Efter en stund är läkaren hos patienten mittemot mig och då frågar vi när dom kommer till oss, får till svars att hon kommer alldeles strax, vet inte om 5 timmar räknas som alldeles strax, men nu vet jag det iaf..
sen ringer vi på klockan då eftersom hon fortfarande inte dykt upp efter så lång tid, då kommer en sköterska och frågar vad hon kan hjälpa till med, vi frågar om det inte är min tur snart, jodå 2sek senare kommer läkaren och säger att nu är de du sist på tur.
dom tvättar lite och diskuterar om de ska raka håret eller inte, dom gör inte det och noprar bort hår istället, bedövningssprutan i huvudet är bland de värsta jag vart med om och själva syningen också.. fy fan, dom gjorde de inte snyggt antagligen för dom ville gå hem för natten, kl va då 2.15 och jag kom in 20.45.
utan anvisningar hur jag skulle sköta såret och utan vidare undersökning av hjärna, huvud, nacke rygg eller knä fick jag åka hem. dom sa bara duscha inte första dygnet.
vi går där ifrån och inser att hela sjukhuset är tomt inte ett knyst hörs och inte ens någon syns i receptionen. antagligen hade dom glömt bort mig eftersom de tog så lång tid.. samma kompress i huvudet som jag fick i ambulansen inte ens den kom dom och bytte.

Dagen efter åkte jag in igen till akuten för vidare undersökning av bla knät och balans och hjärnans funktion.
ingen röntgen behövdes tyckte han..
men hjärnskakning de har jag.
och första läkaren sa till mig att jag skulle skylla mig själv...tack liksom..

Så dåligt behandlad på sjukhuset som jag blev ska man inte behöva bli..












Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ninaoping.blogg.se

Om mig och min foderhäst Bittan Ping, träning, utveckling och vardag

RSS 2.0